Array ( [type] => 2 [message] => mysql_connect(): Headers and client library minor version mismatch. Headers:100337 Library:30121 [file] => /home/viablog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  بذر شنبليله بذر شنبليله

گل و گیاه ظرافت

شنبليله

شنبليله

شَنبَليله يا شنبليد (نام علمي Trigonella foenum-graecum) گياهي است از تيره Leguminosae. گياهي است علفي به ارتفاع ۱۰ تا ۵۰ سانتيمتر با گل‌هايي منفرد و به رنگ روشن كه رنگ ميوه‌هاي آن زرد تا قهوه‌اي است. اين گياه بومي ايران بوده و در بيشتر نواحي ايران از جمله آذربايجان، اصفهان، فارس، خراسان، سمنان و دامغان مي‌رويد و به‌عنوان سبزي خوراكي كاشته شده و مصرف مي‌شود. شنبليله در كنار راه‌ها نيز مي‌رويد و به اين خاطر در قديم به آن گل راه‌رو هم مي‌گفتند. بذر شنبليله يك بذر ارگانيك است. شنبليله را مي‌توان به‌صورت خام با سبزي خوراكي و همچنين پخته‌شده مصرف كرد. اين گياه داراي طعم معطري است. شنبليله از جمله گياهان بومي ايران است. گياهي خوش‌خوراك كه ارزش غذايي بالايي دارد. علاوه بر شاخ و برگ شنبليله، دانه شنبليله نيز سرشار از مواد مغذي است و قابل‌مصرف است. شنبليله داراي مواد چربي، نشاسته مواد ازت و فسفر به همراه ماده به نام گونل لين است.

متأسفانه اين روزها برخي اخبار مبني بر آبياري سبزي‌ها با آب فاضلاب و ناسالم بودن آنها به گوش مي‌رسد. بنابراين بهتر است امسال براي كاشت سبزي مصرفي خودمان دست به كار شده و ديگران را نيز به كاشت سبزي جات در منزل و آپارتمان تشويق كنيم. مشاهده رشد هر روزه سبزي‌ها در گلدان و برداشت و مصرف آن يكي از راه‌هاي يافتن آرامش در اين ايام است. اگر مي‌خواهيد سبزي‌هايتان را پشت پنجره و تو گلدان‌هاي زيبا پرورش بدهيد بهتر است از خاك آماده و تميز استفاده كنيد تا فضاي آپارتمان از حشره و موجودات ديگر پر نشود. بهترين خاك براي كاشت سبزي شنبليله كمپوست آماده است. اگر فقط مي‌خواهيد چند نمونه سبزي بكاريد بدون شك ريحان سبز يا بنفش، تربچه، جعفري و شاهي اولين انتخاب‌ها هستند. براي اينكه سبزي‌هاي شما هميشه سبز و شاداب و از بيماري و آفات به دور باشند مي‌توانيد از كود NPK همانند ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده كنيد.

بذر معمولي سبزي معمولاً به‌صورت كيلويي عرضه مي‌شود و ناخالصي دارد و بخشي از آن را تخم علف تشكيل مي‌دهد و نسبت به بيماري‌ها مقاومت پاييني دارد و انتخاب مناسبي براي كاشت شنبليله در آپارتمان و ابعاد كوچك مثل گلدان نيست. برخلاف تصور خيلي از ما بذر اصلاح‌شده به معناي دست‌كاري ژنتيكي و تراريخته نيست. بلكه به معناي دقت در بذرگيري و انتخاب محصول مناسب براي بذرگيري است و گرده افشاني و تلقيح به‌صورت علمي و بر اساس استاندارهايي انجام مي‌گيرد. درنتيجه بذر اصلاح‌شده نسبت به بيماري و آفات مقاوم است و درصد خلوص بالاتري دارد. همچنين از نظر رنگ و شادابي برتر از بذرهاي معمولي‌اند. درنتيجه انتخاب مناسب‌تري براي كاشت بوده و تجربه بسيار خوبي از كاشت را به همراه دارد.

خواص شنبليله

شنبليله به صورت هاي مختلفي مانند شنبليله تازه، دمنوش شنبليله، عرق شنبليله، شنبليله خشك و روغن شنبليله مورد مصرف قرار مي گيرد.

براي خريد بذر شنبليله و ساير سبزي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/12 ساعت: ۱۱ توسط:zerafatcom :